Tesla heeft dit weekend de prijzen van zijn elektrische auto’s in China en de Verenigde Staten verlaagd. Daarmee probeert de Amerikaanse fabrikant de tegenvallende verkopen tegen te gaan. Ook de software die nodig is om Tesla-auto’s zelfstandig te laten rijden wordt in de VS nu voor een lagere prijs aangeboden.

De prijs van deze zogeheten FSD-software (Full Self-Driving) is verlaagd van 12.000 dollar naar 8000 dollar, omgerekend zo’n 7500 euro. Amerikaanse klanten die een nieuwe Tesla aanschaffen, krijgen de mogelijkheid de software bovendien dertig dagen te proberen.

Verder werden vrijwel alle Tesla-modellen in China afgeprijsd. Het goedkoopste model, de Model 3, kost daar nu omgerekend iets meer dan 30.000 euro. In de VS zijn de Model Y en de Model X niet eerder zo goedkoop geweest. Zo kost de goedkoopste versie van de Model Y daar nu 42.990 dollar, omgerekend ongeveer 40.300 euro.

Dalende verkoopcijfers Tesla en lagere beurskoers

Dinsdag komt Tesla dan ook met financiële cijfers over het eerste kwartaal naar buiten. Begin deze maand meldde het Amerikaanse bedrijf dat in de eerste drie maanden van dit jaar nog geen 387.000 auto’s aan klanten zijn afgeleverd. Het is daarmee het slechtste kwartaal voor Tesla in jaren, ook door een zwakkere vraag.

Op Wall Street is de beurskoers van Tesla dit jaar al flink gedaald, van 248 dollar naar 147 dollar. Een daling van ruim 40 procent.

De actie van Tesla om de prijzen van zijn elektrische auto's in China te verlagen dreigt een nieuwe ronde in de hevige prijzenoorlog in het land te ontketenen. Zo reageerde de Chinese concurrent Li Auto onmiddellijk met kortingen op zijn nieuwe modellen.

Tesla ontketent prijsoorlog in China

De prijsverlaging van Tesla in China leidde meteen tot reacties van lokale fabrikanten.

Li Auto kondigde maandag aan de prijzen voor het gehele assortiment met ongeveer 6 tot 7 procent te verlagen. Mensen die hun auto al hebben besteld, maar nog niet ontvangen hebben, hebben recht op de nieuwe prijs. Ook biedt Li Auto contante kortingen aan voor bestaande eigenaren van de modellen van dit jaar.

De Chinese prijzenoorlog voor elektrische auto's woedt al sinds eind 2022, toen Tesla voor het eerst de prijzen verlaagde. Het afgelopen jaar is de prijzenslag geïntensiveerd omdat autofabrikanten moeite hadden om de verkoopdoelstellingen te halen en dit jaar blijven de fabrikanten kampen met tegenvallende verkopen. De Chinese marktleider BYD heeft daardoor dit jaar al een aantal van zijn populairste auto's flink afgeprijsd.

LEES OOK: Tesla schrapt wereldwijd ruim 10% van de banen, volgens Bloomberg – zwakke verkopen eerste kwartaal hakken erin